Under de senaste veckorna har debatten om ett nytt lagförslag som inkluderar sexköp på distans blossat upp. Detta är en nödvändig och självklar uppdatering av sexköpslagen. Att köpa sexuella handlingar via skärm är fortfarande att köpa sex. Den digitala distansen förändrar inte maktförhållandena – men skapar ytterligare sårbarheter. Köparna är nästan uteslutande män, medan säljarna i regel är unga kvinnor.
Debattartikeln publicerades den 8 maj 2025 i Aftonbladet.
Forskning visar att de som utsätts ofta har en historia av övergrepp. I en svensk studie uppgav 96 procent att de utsatts för någon form av övergrepp som barn, och 88 procent för sexuella övergrepp. 77 procent hade exploaterats i pornografi som barn, 84 procent uppfyllde kriterierna för PTSD, 45 procent hade en funktionsnedsättning och 69 procent hade gjort minst ett suicidförsök. Det är inte empowerment – det är trauma, dokumenterat och spritt.
Plattformar som OnlyFans profiterar på denna utsatthet. De normaliserar sexuella handlingar mot betalning och skapar intrycket att detta är något annat än exploatering eftersom det sker genom en skärm. Men skillnaden är kosmetisk. Objektifieringen och avhumaniseringen är densamma – till detta tillkommer hot, trakasserier och doxning (avslöjande av identifierande information om personer online). Personer som utsätts digitalt löper även stor risk för att materialet kapas, sprids och finns kvar på nätet och dyker upp igen när de minst anar det – vilket gör läkningsprocessen ännu svårare.
OnlyFans säger att de arbetar för trygghet, men affärsmodellen bygger på exploatering av framförallt kvinnor och tjejer. Deras plattform bidrar till grooming – inte minst genom att rekrytera influencers och erbjuda pengar till tjejer som lockar nya användare. Ingen annan plattform har romantiserat sexuell exploatering på samma sätt.
Vi som möter utsatta vet vad det innebär. Vi vet också vad som krävs för att ta sig ur utsattheten. Den svenska sexköpslagen kriminaliserar köparen och skyddar offret. Modellen bygger även på att det ska finnas stöd till utsatta och kunskapshöjning. För att lagen ska fungera måste stödet stärkas – här har regeringen ännu inte levererat. Stödutredningens förslag ligger på bordet – det är dags att gå vidare, när kommer förslagen undrar vi?
Vi efterlyser också att media slutar gå exploateringsindustrins ärenden. Varför får de som är kvar i den kommersiella exploateringen tala, men inte de som lämnat? Vi har exempel där överlevare har intervjuats men sedan strukits från artiklar för att de inte passade in i narrativet.
Rapporteringen fokuserar på hur mycket man tjänar och att ”lagförslaget sågas”, men sällan på röster som lämnat – trots att deras erfarenheter är avgörande för att förstå verkligheten bakom industrin. Istället ställs enskilda personer som fortfarande befinner sig i industrin – och därmed har ekonomiska och sociala skäl att försvara den – mot samlad svensk forskning baserad på vittnesmål från 120 överlevare.
Justitieminister Gunnar Strömmer och regeringen: istället för att använda er tid till att träffa OnlyFans föreslår vi att regeringen istället lägger den tiden på att göra verklighet av ert löfte om en handlingsplan mot prostitution och människohandel – inklusive digital exploatering. Involvera oss som arbetar med detta dagligen.
För mer än 25 år sedan sa Sverige nej till att män ska kunna köpa kvinnors och flickors kroppar. Den principen måste gälla även framför en kamera och i en digital kontext.
De digitala bordellerna darrar och det med rätta. Sverige har nu chansen att visa vägen igen: att stärka skyddet, tydliggöra lagen och bygga ett fungerande stödsystem. Vi hoppas att regeringen vågar ta den chansen.
Susannah Sjöberg, generalsekreterare Sveriges Kvinnoorganisationer
Meghan Donevan, forskningsledare Talita, doktorand Umeå universitet
Ida Östensson, generalsekreterare ChildX
Elise Thoen, ordförande Plattformen Civila Sverige mot Människohandel
Zandra Kanakaris, generalsekreterare stiftelsen 1000 Möjligheter som driver Ellencentret
Madeleine Sundell, nationell samordnare mot människohandel, Frälsningsarmén
Silvia Ingolfsdottir, målsägandebiträde och delägare på Brottsbyrån
Malin Roux Johansson, generalsekreterare, RealStars
Hanna Melin, verksamhetsansvarig, Alltid Sedd
Saga Brodersen, styrelseledamot, Inte Din Hora
Eleonore K Holmberg, strategisk kommunikation, Hela människan
Olga Persson, ordförande Unizon
Sofia Belucci Feijen, ordförande Qjouren