Idag är det Fadimedagen. Nyamko Sabuni har som statsråd varit avgörande för att utsatta kvinnors och flickors situation inte har stannat vid att vara deras privata problem utan lyfts till ett gemensamt och politiskt ansvar.

Nyamko Sabuni lämnar posten som ansvarig för jämställdhetsfrågor i regeringen. Sveriges Kvinnoorganisationer har haft ett gott samarbete med henne under åren som statsråd. Hon har tagit emot många kritiska granskningar av regeringens politik som den svenska kvinnorörelsen levererat. Hon har varit närvarande, hon har lyssnat och hon har ärligen sagt vad hon själv anser. Jag har uppskattat detta.

De senaste förslagen till reformer och utredningar som skärpning av kraven på de stora bolagen när det gäller representationen av kvinnor, genomlysning av föräldraförsäkringens konstruktion och effekter, utredningen av arbetsmarknadens funktioner genom JA-delegationen och kriminalisering av barn- och tvångsäktenskap är initiativ som vi välkomnat. Sabuni har genom detta lagt grunden för en rad viktiga reformer som skulle förbättra jämställdheten mellan kvinnor och män och som vi hoppas ska beslutas om.

I slutet av förra året beslutade regeringen att stödja Sveriges Kvinnoorganisationers och hela den nordiska kvinnorörelsen initiativ att anordna konferensen Nordiskt Forum Malmö 2014 – New Action on Women’s Rights. Sabuni har ställt sig bakom vår orubbliga beslutsamhet att inte acceptera försämringar i kvinnors och flickor livsvillkor och att formulera slutsatser, krav och idéer på konstruktiva lösningar. Även om Sabuni nu avgår som statsråd vill jag hälsa henne hjärtligt välkommen till Malmö den 12-15 juni 2014.

Gertrud Åström, Ordförande, Sveriges Kvinnoorganisationer.