Artikeln publicerades i Metro 8 mars 2012.
En timme och nio minuter. Så mycket obetald arbetstid har Sveriges kvinnor jämfört med män varje dag. Det blir 4 000 kronor mindre i månaden.
– Vi vill att folk ska hetsa upp sig över löneskillnader och haja till för att 14,3 procent är väldigt mycket, säger Gertrud Åström, ordförande för Kvinnolobbyn.
I dag uppmanar rörelsen alla att uppdatera sin Facebook, Twitter och jobbmejl till ”Efter kl 15.51 jobbar kvinnor gratis. Varje dag. Hög tid för @lön hela dagen!”. Hittills har drygt 900 personer osat att de deltar och 2 000 gillat deras FB-sida.
Uppropet är till för att skapa och sprida information om lönegapet mellan män och kvinnor, och att i slutändan flytta fram klockslaget från 15.51. Det är något som inte kommer hända direkt, men förhoppningsvis med några minuter i taget, menar Gertrud Åström.
– Om 50 år tror jag att klockslaget är 17.00, säger hon.
Hitta mer information om kampanjen Lön hela dagen och hur du kan engagera dig här.